Friday, September 25, 2009

tolong jaga tepi kain orang sket

tolong jaga tepi kain orang. hmm..agak cliche dan agak kontroversial punye tajuk. tapi itulah yang aku cuba untuk emphasis dalam tajuk entry ni. sebenarnya aku dah lihat begitu banyak kekalutan dan jenayah yang aku kira boleh kita cegah dari berlakunya. tolong jaga tepi kain orang sekeliling, tu bukan bermakna kita perlu always stick our nose on people's personal matters. tu yang salahnya bila aku cakap jaga tepi kain, cukup sekadar tepi kain saja, bukan sampai barang dalam kain seluar orang pun kita amek kisah. itu yang tidak betul nya...

sebenarnya entry ni diinspired oleh seorang awek yang aku lihat on the way balik lepas lunch tengah hari tadi. aku tengok awek ni dok sorang-sorang ngah tunggu bas, pas tu ade la dua or tiga orang lelaki naek motor approach. at first aku lihat maybe lelaki tu member die kot so aku just ignored je la. without thinking much, that they would give any harm to her. aku just berlalu pergi. sebelum blah tu, sempat gak aku tengok awek tu cam agak unaesy ngan dorang tu, maybe sebab asap rokok or asap motor kot..xde ape buruk yang aku fikir.

esoknya aku dengar berita yang seorang gadis telah di rogol dan di rompak oleh sekumpulan lelaki sewaktu tunggu bapa die fetch from school. actually bukan gadis semalam yang aku lihat, tapi straightly otak aku terus direct ke gadis tu, macam mana kalo gadis tu yang kene dengan sekumpulan lelaki kelmarin? tak kah aku pun turut bersubahat or at least mempunyai tanggungjwab sosial yang perlu aku penuhi semalam?

sebenarnya isu yang paling perlu untuk di ketengahkan adalah tanggungjawab sosial, kita semua ada tanggungjawab terhadap sosial masing-masing dan jugak masyarakat sekeliling. hidup bermuafakat membawa berkat. that's the way it is. kita haruslah selalu alert dengan masyarakat sekeliling punyer condition. ni tak, even jiran sendiri pun kite tak kenal (lucky for us dapat jiran yang bagus cam auntie).

0 kutukan: