Tuesday, December 1, 2009

cereka pendek: owh my


Hmm…tiap kali aku sebut name syarifah nurdiana or ingat kat die, hati ku berbunga, berdegup kencang..tiap detik bersamenye pasti akan bermain di fikiranku…aku xdapat menahan perasaan itu, walaupun aku tahu sungguh mustahil die akan menjadi hak milik mutlak aku, tapi harapan itu sentiasa ade… tiap2 hari aku teringatkan nye, tiap kata2nye, hilai tawa, membuat aku senang sekali..namun ehtah kenapa, pada hari itu, hati ku berdebar jek… sepanjang hari itu, wajahnye sentiasa dimata aku, aku tak tahu kenapa..nak kata kitorang da lame xjumpe, xmungkin, sbb weekend lepas je aku baru belanje die kat pavilion kl. Xkan da rindu kot…pagi keesokannye, aku ke kelas seperti biase, first class, dr rohaizan, bosan giler..so aku amek handphone aku yg aku selalu simpan lam beg galas. Cube tekan inbox, tgk2 kalo ade org antar msj, namun hampa..so aku usha no yana, cube nak msj ke kol ker…maklumladie skang ni tgh cuti, baru jek abis final.

“salam, tgh wat pet u, xbangun lagi ker”, terus aku send msj..namun lepas dua tiga minit, xjugak direply..aku pelik, kebiasaanye, mmg dia akan teros reply msj aku, xkire la die tgh tido ker, lam toilet ker, maklomla enset die always 24/7 dok kat tgn jek..at least mesti die ckap

“sorry yana tgh bz, kol mlm nanti”,

tp hari tu aku tunggu msj die, namun hampa. Aku try kol, tapi xde org jawab. Aku da start xsedap hati da. Try kol member die syazna, namun xder org angkat gak..aku xtau nak wat ape..so aku dicided nak ker umah die ptg nanti. On the way ke rumah die aku terima satuberita yg cukup mengejutkan dari wan, jiran umah die dan best fren aku dari kecik lagi, wan ckap yana hilang, pagi semalam. Aku terkejut giler, ye la kan bile plak si yana ni pergi camping, xkan xbagi tau aku..so aku tanye ar wan balik, kat hutan mane die pegi camping..??wan da tanye aku balik, hutan ape nyer..

“ye la, da ko ckp yana ilang, die camping kat ner”, tanye aku bimbang.

“mane ade die g camping,die xbalik umah la, semalam die keluar ngan member sambut besday, pastu xbalik umah” terang wan.

oo..aku lupe lak, yana ade gitau aku nak celebrate besday member satu kuliah kat damansara…aku xde la tnye panjng sgt, sbb die da biase pegi umah member kat damansara tu. Aku teros pecut moto aku, ke cheras, nak g umah wan, xjadik lak pegi umah yana, sbb katenyer parents die tgh sebok carik kat area damansara,dekat ngan umah kakak die, so xde org kat umah.

Bile sampai jek kat umah wan, aku tgk ramai giler org, segan plak nak masuk..aku ni mmg kalo pegi umah org mmg susah nak masuk umah selagi member tu xdatang jemput. So aku kol wan, cakap aku da kat depan depan umah die. Xlame lepas tu wan kuar, lambai tgn kat aku, suh masuk..sku park motor bawah pokok mangga depan umah wan. Mmg ramai giler org, saat aku melanhkah umah wan semua org tgk kat aku…muke aku da merah da, buat2 mesra, kononnye salam ar ngan sume org kat situ… ade dua tiga makcik tu bisik2 sambil tgk kat aku..aku buat dunno jek. Aku amek port hujung skali, sbelah brader aju malayu hijau..xsempat duduk lagi,wan ajak aku naek atas, bilek die..selamber badak jer masuk, maklomla before ni da biase da aku tido umah wan, parents die pon da kenal da aku, siap panggil aku kembar wan lagi… aku pon turut la nael. Sampai lam bilek aku tgk sepasang baju melayu pepel tergantung kemas lam bilek wan. Wan suakan baju tu kat aku..aku ngan kebingungan tanye

“nape ni, ade majlis katam quran ker..??”

“alah pakai jek, xyah banyak tanye”getus wan.

“oi cepat ar, org tgh tunggu tu”sergah wan bile tgk aku masih lagi belek2 baju tu.. aku makin bingung. Aku tanyer ar camner keadaan yana, da jumpe blom, die ckap mak die da jumpe da kat damansara, dok umah sepupu dorang..fuh lega aku..aku sarung gak baju melayu tu, siap bersampin ngan bersongkok lagi.

“oit wan, apsal umahko ramai org..??”aku tanye. “ade org nak kawen ker”

Wan senyum jek, aku da cuak da..apsal lak aku kene pakai baju melayu plak…setau aku, xdek palk aku ckp aku nak kawen. So aku ngan wan turun kebawah, wan plak pakai baju melayu hiaju..same cam aku, lengkap ngan sampin ngan keris. Aku pon cuak ar..mase kitorang nak turun tangga tu mata sumer org tu tertumpu kat aku ngan wan..mmg aku da xta u nak wat ape da..xkan ni majlis kawen aku kot. Piker aku lam ati..hmm..tibe2 wan pegang tgn aku, die ckap die cintakan aku..haha..mau berbuih mulut aku..melopong jek..xtau nak wat ape..da giler kot si wan ni..wan tarik tgn aku, suh duduk depan tok imam yg lengkap berjubah ngan berjanggut, di padankan lagi ngan serban putih ataih kepala… aku bisik kat wan, “wei ape ko wat ni..?” wan senyum jek..sambil angguk kat tok imam, tok imam balas anggukan wan, sambil tgk kat aku..aku mmg da cuak da..tok imam tanye aku da lame ke kenal ngan si wan ni..belom aku jawab lagi die da sambung, ckap kitorang ni pasangan sesuai..aku bingung giler..tok imam nix tau ker x, aku ni jantan, si wan tu pon jantan..mane bleh kawen… aku gitau art ok imam, “saye ni laki, wan pon laki”..tok imam angguk, die ckp “a’ah tau..so ape masalahnyer..??”. lagi bingung aku, xmampu nak cakap aper2, tok imam camni pon ade ker..??…otak aku jadik kosong, numb giler..ngan mulut telopong luas, cam xcaye jek benda ni berlaku. aku just dengar tok imam ade bace doa, tanye sumthing kat wan, and then wan angguk pastu salam2..aku mmg xmampu nak pk aper yg berlaku.. si wan ni plak, try cium dahi aku..aku try tolak..mmg sedaye upaya aku la…

Tiba2..”pang”, satu tampanran slow hinggap kat pipi aku..aku sedar balik..tgk sumer org odk gelak kat aku..ingatkan sampai situ jek, tibe2 ashton kutcher ngan zain ruffedge kuar bwak kamera..gelak2..so si zain ni ckap …WAKKKKKENABEBBBBBBBBBB….and aston kutcher tambah..YOU JJUST GOT PUNKED..!!

Terbeliak bijik mate aku..xtau nak react camner..mmg masih numb agi..si wan ni plak tergelak besar..ngan tok imam skalik bukak jubah ngan jangut..rupe2nye tok imam tu adelah jurlatih badminton aku cikgu KZ..patut la Nampak cam pernah tgk, tp bile da pakai serban ngan janggut camtu tertipo lak aku…heran gak aku, mane dorang amek pelakon2 xtra tu,makcik2 ngan brader baju ijau tu..mmg real ar..kalo betol2 berlaku..mmg xtau nak ckp…siot jek tok imam tu..adenyer nak nikahkan laki ngan laki..ilang akai ka..???

So korang yg bace citer ni, nanti la kemunculan aku lam WAKENABEB kat ntv7 setiap jumaat dan ulangan tiap malam selase lebey kurang pukul 1.30 pagi and buat sape2 yg ade astro tu tgk la MTV citer PUNKED..!! korang leh tgk aku lam tu…

Haha..wakenabebbbb…..!!!

disclaimer: semua karekter di atas tiada kaitan antara yang hidup mahupun dah mati..ianya hanyalah imaginasi penulis semata-mata..

0 kutukan: