Tuesday, December 1, 2009

owh si peri dongengan


Lambakan cerita dongengan dari seberang semakin menjadi-jadi, selepas satu slot dan satu slot di sediakan untuk dongengan seberang yang jelas-jelas merapu dan jauh menyimpang dari nas-nas agama islam. Dari pukul 9 pagi sehingga 9 malam kisah si pari-pari bodoh dengan kuasa magis itu terus memperbodohkan dan terus mengisi ruangan cerita di stesen TV. Dan pelbagai lagi kisah dongengan dengan jalan cerita yang tipikal INDON di tayangkan. Kisah ibu tiri yang jahat, kisah si berok dengan si cantik ker ape entah yang memang sah-sah bodoh dah terus meyakitkan ati. Seyesly dowh..

Duduk kat umah ni aku spend most of my time watching TV and doing some work for my CEL and FYP. So, sambil melayan kerenah sepupu aku yang kecil ni yang amat obsess dengan cerita-cerita mengarut INDONsial yang di tayangkan nih. Memang menyakitkan hati, melihat pelbagai cerita bodoh, gila dan tak masuk di akal di hidangkan setiap petang untuk tatapan anak-anak kecil pulang dari sekolah. Aku tertanya-tanya camner la lembaga penapisan kat mesia berfungsi banyak cerita yang best-best dan logic di tapis di potong di cut sehinggakan sudah tidak berupa cerita lagi, jauh menyimpang dari jalan cerita asal barulah di tayangkan kat mesia nih, tapi berbeda dengan cerita dari INDONsial ni xpayah nak cut-cut dah semuanya dah boleh tayang dah. Tak kisah meyimpang ker ape, asal dapat rating yang tinggi je terus berkoyan-koyan cerita INDONsial tunggu Q untuk masuk primetime tayangan. Sungguh bodoh.

Disaat INDONsial melancarkan pelbagai konfrontasi dengan Negara kita, masih lagi stsen TV kite terhegeh-hegah nak tayangkan cerita bodoh nih. bukan salah untuk tayangkan cerita INDON tapi, perlu lah pilih cerita-cerita yang bermutu yang mampu memberi sedikit (kalau tak banyak) hidangan untuk perkembangan otak. Ni tak asyik-asyik citer bidadari si peri merah, biru, putih, kelabu asap dengan perlbagai kaler lagih ngan tongkat bintang cam coklat kat kedai aku jek, oh mengarut giler. Sayang sekali dengan pelakon-pelakon nye yang cantik, ensem putih gebu tuh, tapi hampeh jalan cerita cam gampang (owh INDON, gampang kat sini bermaksud bodoh, sial dan pelbagai maksud bagi sumpah seranah yang menyakitkan hati bukan bermaksud “mudah” yang korang fahami turun temurun).

Bagi aku INDON pon ade mutu dalam pembikinan filem tapi cume beberapa kerat jer yang boleh di puji antaranya cerita hantu (lupakan pocong dan cerita-cerita hantu zaman sekarang yang ala-ala cerita seram prof AJAX*). Bukan semua cerita INDON bodoh dan mengarut dan tidak massuk akal dan tidak logis, ade je segelintir yang mampu buat aku impress dengan jalan cerita dan keberanian penulisan skrip di persembahkan seperti yang recently aku tengok Perempuan Berkalung Sorban dan juga cerita Ayat-Ayat Cinta. Cukup sinikal dan cukup untuk memberi pengajaran walaupun dari aspek cinematografi masih lagi terkebelakang tapi aku tetap suka dengan jalan cerita dan mesej yang tersirat di sebalik bait-bait skrip yang di ungkapkan.
Takkan stesen telebisen mesia nak kene antar petisyen lu baru la nak stop tayang those stupid citer..please la wake up..

p/s: lupe lak, maybe sessetengah pembaca akan terasa offended dengan sesetengah perkataan-perkataan yang aku tulis nih, tapi percayalah INDONsial lagi teruk mengutuk MALAYSIA. Tapi ape yang kite buat..?? “alah it’s ok la, kite kan serumpun, xkisah sgt”. Otak ko, serumpun ape kebendanya kalo dah mengutuk siang malam sweeping Malaysian la ape la..bodoh kan, siap bakar bendera lagi..get a life dude..!! dah la keparat nak mampus Negara dorang. TKI dorang pn berlambak datang mesia, bikin onar, kacau orang tu tak termasuk merogol, membunuh, merompak, meyampun, pecah rumah. U name it dude..ape INDONsial x buat..
p/ss: kalo berbicara tang INDONsial ni mmg emo giler aku..aku akui tuh..!!

*no intro

1 kutukan:

Mack The Finger said...

sbb tu le kite kene tingkatkn ilmu perang kite menangkis indon...melalui DOTA