Sunday, May 3, 2009

kemurungan remaja

untuk entry kali ini agak kene mengena dengan diri aku sendiri dan jutaan lagi remaja yang mengalami teen depression. perubahan sikap dan sifat yang menyebabkan seseorang bertindak berlainan dengan sifat diri mereka yang kebiasaan. hidup seorang remaja memang lah fun dan happening, tapi dalam stage ini, remaja mungkin mengalami changing stage di mana pencarian identiti atau who i am itu menjadi fokus setiap remaja, dalam sedar mahupun tidak. oleh itu pada tahap inilah perkembangan identiti itu penting, remaja tend to follow or imitate sikap dan sifat orang sekeliling samada kawan, artis, ibu bapa mahu pun masyarakat sekeliling bergantung kepada persekitaran pembesaran mereka. pada stage ini juga mereka lebih vulnerable, lebih fragile dan memerlukan perhatian mereka yang lebih dewasa untuk mengawal imitation atau proses pencarian identiti supaya mereka tidak menyimpang jauh ke kancah yang bakal mengelamkan masa depan mereka.

berbalik kepada tajuk entry ini, teen depression atau kemurungan remaja semakin meningkat saban tahun (atau mungkinkah kita baru menyedarinya sekarang ini?). mengikut perangkaan yang di buat oleh pakar-pakar hanya 20% remaja yang seek for help to deal with this kind of sickness and illness. remaja terpaksa berdepan dengan pelbagai tekanan dari perubahan akil baligh kepada penyoalan diri sendiri, siapa diri mereka atau where do i fit in?. perubahan secara natural dari kanak-kanak meninjak ke alam dewasa mungkin lead to parental conflict as teens start to assert their independence. dengan semua faktor-faktor tersebut, agak susah untuk differentiate between teen depression dengan normal teenage moodiness (yang biasa di alami oleh semua peringkat remaja). lebih mengkomplikatedkan (rojak pun rojak la-jangan marah wahai pejuang bahasa) lagi remaja yang mengalami kemurungan tidak semstinya appear sad ataupun menarik diri dari orang ramai, namun symptoms seperti kegelisahan, marah, dan memberontak lebih prominent.

remaja yang mengalami kemurungan akan menarik diri dari orang ramai tapi bukan kesemuanya (mereka ada golongan tertentu yang mereka selesa), ini jugalah yang membezakan antara kemurungan remaja dengan kemurungan yang di alami oleh orang dewasa. remaja tersebut juga selalunya mempunyai perasaan marah dan benci atau selalu berada dalam angry mood. even the smallest things can agitate perasaan marah yang membuak dan perasaan benci yang terlampau. di tambah pula dengan mereka yang selalu simpan dalam hati dan jarang voice out opinion mahupun ketidakpuasan hati mereka, akibatnya lama-kelamaan suatu kebencian dan marah yang tersimpan dalam hati akan membuak menjadi kelodak yang bakal meletup seperti bom jangka. (perlu mengambil perhatian). sesetengah remaja yang murung juga biasanya akan mengalami kesakitan yang undetectable by any medical practise, mereka selalu mengadu sakit di bahagian kepala dan juga bahagian perut. extream sensitivity to critisim juga antara symptom yang mungkin lead to teen depression. Depressed teens are plagued by feelings of worthlessness, making them extremely vulnerable to criticism, rejection, and failure.
antara symptom lain:-
  • Change in school performance.
  • Eating habits change; Low appetite or eat a lot more.
  • Persistent unhappiness.
  • Low self esteem and guilt.
  • Social isolation, poor communication.
  • Excessive guilt and/or anxiety.
  • Destructive and/or defiant behavior.
  • Inability to concentrate.
  • Belief that life is not worth living.
  • Change in sleeping pattern.
  • Irritable or angered easily.
  • Physical aches and pains.
  • Has lost a lot of energy, complains of feeling tired all the time.
  • Talk about death or suicide - this should always be taken seriously.

masalah kemurungan remaja ini perlu ditangani segera oleh mereka yang terdekat, mahupun kawan-kawan, teachers, parent mahupun mereka di sekitar remaja murung terbabit. kegagalan untuk berbuat demikian memungkinkan mereka untuk mengalami sesuatu yang lebih buruk dan mungkin juga tend to commit suicide (pada tahap yang kritikal-sekiranya anda ada terfikir untuk commit suicide aku rasa perlu untuk anda seek expert to help you out-this is too serious).

diambil dari sebuah laman web: helpguide

Because of the very real danger of suicide, teenagers who are depressed should be watched closely for any signs of suicidal thoughts or behavior. The warning signs include:

* Talking or joking about committing suicide.
* Saying things like, “I’d be better off dead,” “I wish I could disappear forever,” or “There’s no way out.”
* Speaking positively about death or romanticizing dying (“If I died, people might love me more”).
* Writing stories and poems about death, dying, or suicide.
* Engaging in reckless behavior or having a lot of accidents resulting in injury.
* Giving away prized possessions.
* Saying goodbye to friends and family as if for good.
* Seeking out weapons, pills, or other ways to kill themselves.

0 kutukan: