Friday, May 15, 2009

lagenda budak setan

this is my first novel yang aku baca selain dari novel kesusteraan yang di muatkan dalam silibus sekolah menengah, seperti Konserto Terakhir, Anak Din Biola dan Putera Gunung Tahan. Lagenda Budak Setan (LBS) jelas berjaya menangkap mood aku yang sebelum ini agak prejudis terhadap novel, sebab kebiasaanya novel lebih sinonim dengan budak pompuan, lebih-lebih lagi bila novel tu genre romantik dan cinta. berlainan dengan LBS, ahadiat akashah mengarapkan novel ni begitu detail sekali, dengan setiap perincian watak dan perwatakan "pelakon" dalam novel tu, membuatkan aku boleh imagine sendiri pembinaan setiap perwatakan dan scene dalam cerita tu.

nak tau camner aku leh terbaca novel ni..? dulu masa form 3 aku ngan 3 orang lagi member kamceng aku (peyus, jue ngan arang) ni suka sangat ponteng kelas, port tempat lepak kitorang adalah library, surau ngan kantin. kat kantin yang leceh sket, sbb cikgu pun selalu gak lepak kat kantin bila tak de klas..haha..tu yang asyik kantoi tuh. tempat lepak feverite aku pas tu surau..biasenya sebelum kol 12 ni, surau tu akan kosong xde orang..so amat sesuai la jadik port kitorang...masa tu jahil lagi (banyak aksi nakal kitorang wat lam surau tu..seyesly kitorang memang agak jahil)..and then last skali kitorang lepak kat library...senang sket, xde sape nak kacau sebab time tu peyus ngan aku jadik pustakawan (tapi aku secara tak rasmi la, sebab tak mo pakai baju kaler biru, kasut itam)...kat library ni la yang banyak sangat kenangan, kitorang even buat huruf sendirik lak (secret untuk kitoang ngan 2 3 orang member yang len), amek dari ancient perkataan, ala yang jenis code-code tu, yang orang purba dulu ukir kat dinding gua, batu-batu, pokok sumer tuh and then samakan dengan a, b, c.

time "berehat" kat library tu la kitorang jumpa novel-novel best cam dari trilogy LBS, Ranggau, Tombruo, ngan Semangat Hutan. masa kitorang jumpe salah satu dari trilogy LBS tuh, aku ngan jue (sebut "juan" dalam loghat kelate) dok berebut nak baca dulu. last-last Arang gitau yang kat umah die, ade satu novel camtuh, tapi lagik tebal (actually yang dah dicompilekan dari trilogy tuh). so ape lagi aku book awal-awal soh die bawak besok...ha start dari tu la aku mula menghargai novel neh. best giler..

ingat nak wat sinopsis, tapi aku macam dah ingat-ingat lupa dah jalan cerita, ye la dah 6 tahun dah berlalu aku bace novel tuh.. so xleh nak bagi gambaran sebenar, yang aku ingat watak kashah, ayu, ngan emilia (ayu bila ubah wajah) dan ade la sket-sket scene yang lain..cam time kashah frust menoggeng tuh sbb ingat ayu mati ngan part bila emilia gitau kashah yang die adalah ayu lepas totally make over. pastu ade la scene-scene lain time zaman kenakalan kashah kat sekolah sri mutiara (betul ker..??lupelak name die)..actually aku bangkitkan semula citer ni bukan ape, bila aku dengar-dengar ade pengarah nak buat pilem lak dari cete neh. and the most interesting part is, shooting pilem ni kat u aku (maybe a few scene jek, memandang pada tempoh dorang kat sini few days jek)..haha..dorang shooting kat area SA (Student Association) jek, khamis lepas...tapi malangnye sebab aku ade exm, so xde la sempat untuk jumpe face to face ngan casting member...rugi siot, dua peberet pelakon aku ade, lisa suriani ngan raja farah..lisa suriani tu...haha...tapi aku dengar-dengar ahad ni ade shooting lagi..nak gak mencapubkan diri kat sinun nanti...so kalo ade rezeki korang boleh la tengok aku lalu lalang kat filem nun...haha...

ok, aku cete sal pilem ni je la ek...aku dengar-dengar yang bakal bawa watak kashah adalah farid kamil...what..??farid kamil...??? haha..tu la first perkataan yang kuar kat mulut aku..ye la, mane taknye...sebelom ni otak aku dah frame dah camner watak dan perwatakan si kashah neh..orangnye nakal, bijak, handsome and romantik gila swine ar..haha..pic tu terkuar bile aku baca novel neh...bijak tol si ahadiat neh...part heroin mayb lisa suriani kot bakal watak ayu (speku jek)..amat sesuai la, wajah yang cantik, bijak, gadis melayu yang cantik, lemah lembut...sumer kene..haha...and this movie aku jangkakan dapat high expectation dari peminat novel neh..hopefully farid kamil boleh buat yang terbaik untuk menggambarkan watak kashah tuh..jadikan cabaran...ni sekadar cuci mata..cilok dari forum cari...yang dorang kata amek dari facebook raja farah..nasib baek bukan prof yang direct..kalo tak..sumpah aku tak nak tengok...sorry no offense..tap aku mmg tak suke ngan pilem die neh, cam syok sendirik jek...


cam fasha pon ade aku tengok..(ampun peminat farid gurau jek..!!)

kasyah..??hmm..apepun do the best to potray watak kashah yang terbaik


geram aku tengok si lisa neh...(*wink*)


hmmm..kalo ade peluang nak aku beli buku tu skali lagi, tambah ngan sekuel die katrina..masih kempunan nak baca neh...

p/s: still struggle ngan entry mother's day ngan teacher's day...ruang masa menghadkan aku...



2 kutukan:

kerabatASTANA said...

aisyioo boss...u tarak baca katerina lg ke?hadehlaa~dah brabok sudaa buku tue kat kedai mamak!
*jgn lupe beli kasyah,lagenda b'ahir jugak!huhue

Pepijat Kota said...

belom lagi la..haha..ingat nak g usha gak, tapi tak tau la bile..xberkesempatan sokmo..huhu..owh, btw kashah ti sekuel lagenda budak setan gak ker..??(sorry outdated)