Saturday, May 16, 2009

selamat hari cikgu

selamat hari cikgu untuk cikgu-cikgu kesayangan aku sumer... rindu la plak nak nyambutnye..dah 4 tahun lebih dah, tinggal alam sekolah...dulu bukan main tak sabar lagi nak abis sekolah, alih-alih bila dah lepas rindu nak pergi balik plak...rindu bangun pagi-pagi, setiap ahad ada perhimpunan, dengar cikgu-cikgu dok membebel..hmm..what a nice memory...

3 buah sekolah aku sempat lalui, dengan pelbagai pengalaman, kenangan, kerenah kawan-kawan dan cikgu-cikgu sumer tuh menjadi darah daging yang terus aku bawak sampai sekarang. first sekolah kebangsaan seribong...huhu..sekolah rendah beb, inesen lagi...butang baju sampai kat atas..haha..my favorite teachers there, cikgu mazalan daud, cikgu zulkarnain (pak kazen aku-pak sepupu la), cikgu mohd nor, cikgu rasyidah, cikgu mahani, arwah cikgu saidin...hmmm..owh cikgu zurina ariffin...huhu...tiap kali sambut hari cikgu, kitorang ade wat nyanyi-nyanyi sket, jamuan sket..cikgu pon nyanyi gak tau nyanyi lagu guru malaysia, " kami guru malaysia, berkhidmat dan..." paling best time cikgu mahani nyanyi lagu "ikut macam saya", still lagi segar aku ingat..ngan gaya yang ala-ala cheeky..lawak giler..best siot..haha..cikgu rasyidah plak..hmmm dulu aku takut giler die ajar aku BM, bukan ape...die ni suke bagi kerja rumah...skali bagi..mmg xtido malam la jawabnye..suh copy karangan 5 karangan setiap hari..huhu..mampus...!! pastu xcukup ngan tu, die bagi lebih kurang 30 kosa kata..suh carik meaning ngan wat ayat..aduyai..penat siot..dan sebab tu la aku leh dapat A lam BM..bukan untuk berbangga tapi untuk menunjukkan betapa bagusnya cikgu aku....

sekolah menengah lak, sekolah menengah kebangsaan long gafar..cikgu ramai giler..pastu setiap kali naik tingkatan cikgu lain lak yang ngajar..tu kurang sket kenangan aku ngan cikgu-cikgu..apepun..ade gak cikgu yang best cam cikgu mahizon, ustazah adilah, ustazah ramah, cikgu aribah, cikgu asiah..sumer tu cikgu best yang sempat ajar aku dari form 1 to form 3... ok, hari guru...??? hmmm..dorang wat ape ek..??hehe..jarang sangat aku involve hari guru kat LG neh, sebab aku dulu suka sangat ponteng..xkisah la, ponteng event ker, klas ker..hmm..tapi ape pun tiap kali hari cikgu mesti akan ada event cam ala-ala sukaneka gitu...ye la seyes la sketkan..student pon dah besar..mane ade lagi cikgu nak nyanyi-nyanyi neh..memalukan....haha..nak nyanyi-nyanyi..ape barang beb....tapi ape-pun aku kalo tak sebab cikgu kat LG ni la, aku takkan mampu capai ape yang aku aim selama ni..hmm..terutamanya cikgu asiah, sebab dia la yang urge aku untuk apply MRSM...aku hampir-hampir give up dowh,...(semata-mata tak nak tinggal kawan)..

hah..now kat MRSM kay tee lak...the best event dorang anjur for teacher's day...(Actually sumer sekolah yang aku dok, ade keistimewaan masing-masing, sumer best)...kat sini lak, hubungan antara cikgu-cikgu tu lebih rapat..kalo tak cam anak ngan mak bapak..dah macam adik abang dah...punyerla caring setiap cikgu neh...best giler...treat cam family dah...peberet teachers here...ofcoz cikgu norizan sejarah ngan norizan kimia...pastu cikgu yusof kimia, cikgu nasir...boleh dikatakan sumer cikgu best lah..even cikgu yang tak pernah ajar aku..cam cikgu fitriah, cikgu waheeda..cikgu KZ..sumer best siot...owh tak lupe mama homeroom aku ngan asben die, cikgu zainab ngan ustaz ismail....walaupun sesetengahnye garang giler...ok..nak citer sal teacher's day lak kat KT neh..hari cikgu kitorang sambut mmg happening la..maklumla dok asrama so, waktu malam tu still lagi ade activity...kitorang ade buat pertandingan antara cikgu..sumer ni bebudak MPP (majlis perwakilan pelajar) yang anjurkan...pertandingan cikgu paling sporting, cikgu paling hensem, cikgu paling lawa...haha..cikgu paling kelakar ngan most motivated teacher pon ade..mcm-mcm activity ade..mmg best..happening..

ok la..panjang giler entry..berpinau mata nak bace neh...ape pun..tak kisah la dari sekolah mane cikgu tu...tetap mencorak perjalanan aku skang neh..aku tak tau..camner aku boleh hidup dan survive skang ni...dan capai ape yang aku ada..kalo bukan sebab cikgu yang tak pernah penat..even weekend pon..stilll rajin wat klas tambahan...untuk tolong orang-orang cam aku neh..slow pickup..terima kasih cikgu sumer..tak tahu camner nak balas jasa cikgu sumer...of coz semua cikgu yang pernah ajar aku, cukup berharga dan amat bernilai untuk aku...walaupun aku tak listkan kat atas tu..jasa mu tetap aku kenang, insyaAllah sampai bila-bila....buat cikgu-cikgu semua, engkau lah perwira sejati yang mendidik dan membentuk generasi esok...semoga setiap yang engkau lakukan itu, mendapat ganjaran oleh Allah...

video dan lagu ni khas untuk cikgu semua...



p/s: still terkilan, x salam dengan cikgu yusof kimia time amek result lu..bodo giler aku...maaf la cikgu..bukan sombong..

0 kutukan: