Sunday, May 24, 2009

kisah seorang aku yang agak bangang sket

aduhai, one last shot
next wednesday is my last paper, memang tak sabar untuk aku bercuti mereliskan tension di hati..entahla..exam ni memang memenatkan aku, bukan secara fizikal je, tapi mentally pun penat gak..entah la..hidup ni memang susah...seriusly memang susah..kadang-kadang aku pikir baik jadi budak kecik balik..happy jek..tak perlu nak pikir masalah sumer tuh, yang bakal membotakkan kepala, menyakitkan hati dan apa-apa aje yang tidak menyenangkan...tu la idup...!!

bagi sesetengah orang plak, hidup ni tak bermakna tanpa cabaran dan ujian..betol gak..sebab ujian dan cabaran tu la yang mematangkan kita. yang membantu kita untuk pilih jalan yang betul berdasarkan pengalaman..membantu kita buat keputusan..bak kata orang-orang tua, kita belajar melalui pengalaman, sekali jatuh tak bermakna gagal selama nya, dan sekali bleh terbang tak bermakna kita dah berjaya..tapi the things yang really count is, how high we bounce once we hit the floor...tu je, macam mana kita bangun selepas kegagalan, itu yang penting..

tapi macam mana plak dengan mereka yang terlalu rapuh..??dapat ujian sket je, dah down berhari hari macam server forum cari ngan tranungkite..hmm..orang macam ni just need more motivasi dan semangat je..ia perlu datang dari dalam diri, tak guna orang berpung-pang nasihat bagi ceramah or motivasi, lepas 2 3 hari terus hilang semangat, bila berdepan dengan ujian yang besar sket teus tension tarik muka patblas..benda ni kena datang dari hati, kita je yang mampu untuk motivatekan dir kita, kita yang mampu untuk menaikkan semangat kita.. yes, betol gak, orang sekeliling kita pun boleh jugak menaikkan semangat kita, tapi berapa lama bertahan..??macam aku cakap tadi, lepas 2 3 hari, motivasi entah kemana, semnagat pun entah kemana.. last-last down balik..

macam aku cakap tadi, aku sendiri selalu je tension..entah la even sebab benda kecik je..tu ar masalahnya, dah try macam-macam aku wat, posotifkan minda la ape la....untuk reliskan tension..last-last buatkan aku terjebak ngan gejala tak sihat..sumer tu atas alasan nak reliskan tension..entah la, tapi tension tak ilang gak..one thing yang aku notice pasal diri aku ni ialah terlalu sensitive dan ego yang melampau..aku care ape yang orang sekeliling pikir sal aku..tu yang buat aku tension.. ye la bila kita banyak sangat pikir ape orang pikir sal kite..otak dah makin berserabut..tu la, bila orang wat silap sket mula la nak meroyan bagai...nak feeling-feeling merajuk bagai..menyampah pun ade aku dengan diri sendirik nih..tapi, sebab diri kita.. kene la sayangkan jugak, kene la amik ati sendiri gak...kalo kita tak sayangkan diri kita, sape lagi yang nak tolong sayangkan...??makcik bedah kampung sebelah ker yang nak tolong sayang kan diri kite..??kau ingat dia tu sape..??mak mertua ko nak sayang-sayang neh..??even anak die pon kurang kasih sayang (opss sorry makcik terkutuk ko la plak, dengan tak sengaja ok)..

ok la dah cukup pasal diri aku yang ego nih..nak citer sket sal motivasi plak..pasal give up plak..one thing yang aku sentiasa pegang is "once you give up, success is just one step further" aku lupa quote sape neh..tapi benda ni betol-betol buat aku terpikir 2 3 kali untuk give up..ye la one thing pasal diri aku yang aku tak suka ialah aku ni jenis quiter, ada maslah sket, dah give up..susah sket dah give up..ape barang seh..??? so bila aku ingat kata-kata ni buat aku just nak give one last shot...buat aku nak try satu kali je lagi...sebab aku yakin buat sket je lagi, aku akan berjaya..tu dia..so bila aku susah sket, aku akan cakap kat diri sendir, weh ihey (panggilan aku untuk diri sendiri) skey je lagi ni, pasni ok la..or i just say, alah benda ni senang jek...nak settle kejap jek..aku sure boleh buat nye..ade member aku cakap "alah ko cakap macam tu pin bukan membantu untuk ko untuk dapat jawab esok pun" hmm entah la, memang la kalo just cakap macam tu jek, for sure takkan mampu tolong aku jawab soklan paper besok..tapi sedikit sebayak benda ni mampu meningkatkan self estem aku, kepercayaan aku pada diri sendiri...untuk terus berusaha..hope fully dapat jawab...tu jek

ok la, entah ape yang aku merepek ni..actually aku tengah tension time aku tulis benda ni..maybe aku akan publish jek entry ni..but in a few days aku akan buang semula..hmmsedap nasihat kan orang, tapi siri sendiri cam gampang..tak teratur, selalu jek tension buat orang sakit ati jek...tu la diri aku yang suka tension dan tarik muka patblas..ape-ape pun ko jangan la tengok sape yang bercakap, tengok ape yang die cakapkan..ape yang baik..just amek, ape yang buruk jadikkan sempadan..and never cross sempadan tuh..tu jek..

sekian, aku yang cuba untuk reliskan tension...

2 kutukan:

Na Shari said...

Hidup ibarat roda..kadang di atas, kadang di bawah..

Hari ni kita happy...kita lupa yg satu hari nanti kita akan tension...

Bila kita tension...baru terfikir...kenapa masa aku happy dulu, aku tak terfikir pasal tension...

Pepijat Kota said...

@ nak shari: yup betol tu...xpernah pikir sal tension time epy lu..gitu la manusia..