Friday, May 29, 2009

satu malaysia

dok kat UNIM ni, hubungan senior- junior ni xde la rapat sangat..kalo ade yang rapat tu biasanya kalo wat activity bersama, cam men bola ker, futsol ker or bebudak surau ker...tapi aku langsung tak involve dengan tiga2 benda tu..maklum la aku ni bukan nye active sangat pon..sukan pon tak, aktiviti rohani pon tak..hmm..nak ajak men badminton weekend pon, malas..malas bukan aper, malas nak bangun pagi2..sayang sgt ngan tido tuh...

ni, kisah sorang senior aku..skang ni die da finish 3rd year...and just tunggu graduate jek this september (maybe)...budak ni chinese, dari kelate..and cakap kelate memang pekat, yet can speak and comunicate well in english, mandarin dan bahasa melaysia standart..agak baik gak la budak ni...ye la taun lepas dia bagi dianyer copy past year, skali ngan jawapan lagi..past year senior2 die sumer ade..kalo aku nak copy sendirik kompem makan puluh2 hengget...untuk second year ari tuh, tak de la kisah sangat, sebab aku yang mintak..tapi untuk third year yang bakal berlangsung september ni..segan plak nak mintak2 neh..aleh2 petang semalam lepas die habis exm teros die kol aku, cakap nak jumpe nak bagi past year..aku yang tengah sedap2 tido petang..teros cabut g kampus..

aku tanye ar, camner ni..bayak sangat copy ni..bape sumer abis..and suprisingly die cakap..
"xpe la, kat orang lain, kawe buleh wi, tok key kat ore sendiri pon xleh wi..yo dok?" hmm..aku angguk slow..
time die cakap tu aku memang salute la..bukan ape..orang dok cakap chinese ni penting diri sendirik la..kiasu la ape la..tengok..he's chinese yet really considerate..contoh satu malaysia..trace back what he have been through, aku rase die sekolah sekalik dengan bebudak melayu, satu bumbung..cam yang aku emphasis dalam entry sebelum ni, satu malaysia satu sekolah..akhirnya lahirla insan yang tak de prejudis walaupon berlainan kaum...

and bukan die sorang jek aku jumpe chinese kelate yang baik dan can mix well ngan bebudak melayu...cam kat mrsm aku, sorang amoi neh dari pasir mas..baik sangat2...bukan nak puji menggunung orang kelate or angkat bakul sendirik..tapi aku tengok most chinese kelate susah nak bezakan..ye la, dah dok lepak kedai kopi pon pakai kain pelikat...cakap loghat kelate xdok "gelecoh" sket pon..lepak2 skali ngan pak cik2 melayu lain..same jugak dengan cina2 di kedah..still ade loghat kedah gitu..

i just wondering, why mereka macam tu..?? dapat mix well with malays yet still lagi boleh preserve their own culture and religion..ape formula yang rakyat kelate dan kedah guna..??kalau la kita boleh implement formula tu kat satu malaysia..for sure kite akan hidup lebih aman, majmuk...aku rase dorang ni di didik untuk blend dengan environment sejak dari kecik lagi...so aku rase satu sekolah untuk semua amatla sesuai sekali untuk didik mereka dari kecik lagi..bukan kite nak convert dorang kepada melayu, tapi kita nak jadikkan seluruh rakyat malaysia ni satu bangsa je..iaitu bangsa malaysia..still boleh amalkan culture masing-masing, religion sendiri..


tentu akan ade orang tanya aku, ape corak bangsa malaysia yang aku dok canang2kan??..adakah ianya bercorak melayu? for sure chinese and indian takkan setuju.. or adakah ianya bercorak cina..?? for sure malays and indians takkan setuju or adakah ianya bercorak indian..?? lagi sekali for sure malays and chinese tak setuju..so ape coraknye..??tak de gune gebang satu malaysia la ape la, tapi ko sendirik tak tau...

ok la, mcam ni, senang cerita..konsep satu malaysia..first2 kita kene set satu kesamaan..bagi aku aku start ngan bahasa..bahasa melambangkan bangsa..so, seperti yang kita dah tahu, bahasa rasmi adalah bahasa malaysia, good..tapi ianya tak mencukupi untuk di gelar satu malaysia..apabila still lagi ade chinese or indian yang masih tak tahu cakap malaysia... yes, this thing occurs ok, i've encounter once..kita bukan nak larang dorang speak their own mother tongue lang..tapi just nak emphasis we are malaysian and we should master our own nation lang.. lagi satu, aku rase at least satu malaysia should know how to speak at least 4 language..mandarin, malaysia, tamil and english..this thing aku dah elaborate dalam satu sekolah untuk semua..

so konsep yang lain2 tu akan datang bila kita ade satu kesamaan bahasa..sebab bahasa itu adalah suatu yang teramat penting..we comunicate guna bahasa..so bila dah semua orang dok cakap dalam bahasa yang sama (tak kisah la bahasa malaysia ker, mandarin ker, tamil or english ker) kesamaan yang lain akan wujud...percayala..yang lain2 tu sama-sama la kita fikirkan sendirik, bukan lu pikir sorang..kita sama-sama fikir untuk, letak buah fikiran kita tu sama-sama..sebab all this thing untuk kita jugak..

sekian



p/s: akan ade orang yang tak suka dengan ape yang aku bagitau kat atas tu..tapi lantak la..this is just my opinion jek..aku bebas untuk meluahkan apa yang aku fikir..

0 kutukan: